Er zijn twee voorwaarden waar ik mij moet aan houden:
- Grondhouding: Ik luister naar de kinderen
en probeer me in te leven in hun situatie. Hoe komt het dat ze de deadline niet
hebben gehaald?
- Dialoog voeren: Ik moet luisteren naar de
mensen die erbij betrokken zijn. Als er bijvoorbeeld een sterfgeval was in de
familie kan ik ook eens gaan praten met de ouders van de leerling. Eventueel met
de directeur overleggen hoe we tot een correcte oplossing kunnen komen.
Vervolgens zijn er vier aandachtspunten:
- Situatie analyseren: Beschik ik over
voldoende informatie om een oplossing te kunnen bieden? Ken ik de achtergrond
en de redenen hoe het komt dat de leerling te laat was met indienen?
- Zoeken naar handelingsmogelijkheden: Op
basis van alle informatie die ik te weten ben gekomen ga ik op zoek naar mogelijke
oplossingen.
- Motieven verhelderen: Bij elke mogelijke
oplossing is het belangrijk dat ik duidelijk ben en uitleg waarom ik het zo zou
oplossen. Elke persoon heeft andere motieven. Voor de ene persoon kan een bepaalde
oplossing beter zijn dan de andere.
- Effecten inschatten: Wat zullen de gevolgen
zijn van mijn beslissing?
Dan zijn er nog drie evaluatiemomenten:
- Intuïties uitspreken: Zeggen wat ik echt
denk, eerlijk zijn. Oplossingen bieden of dingen zeggen zonder er echt veel bij
na te denken. Zeggen wat in mij opkomt.
- Normen verduidelijken: Waarom zie ik dit
als een oplossing? Er zijn dingen die je kan zien als een oplossing die je
helemaal niet mag doen volgens de normen, iemand slaan bijvoorbeeld.
- Waarden evalueren: Ik moet de leerlingen
respecteren en een oplossing zoeken die niet schadelijk is voor de leerling en
die hem of haar niet belachelijk maakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten