donderdag 4 oktober 2012

Mens en lijden: hoe reageren?

Iedereen reageert anders als hij of zij geconfronteerd wordt met lijden. Als iemand te maken krijgt met lijden begint die persoon dan pas eens na te denken over het leven. Terwijl het dan soms al te laat is. Er kan plots iets gebeuren waardoor heel je leven op zijn kop staat. Er zijn mensen die enorm boos worden op alles en iedereen die hun pad kruist. Anderen worden dan terug heel stil en somber. Sommige mensen kroppen alles op, anderen praten er graag over. Je moet er natuurlijk ook kunnen over praten. Voor sommigen, waaronder mezelf, is het gewoon te moeilijk en te hard om er nog maar aan te denken, laat staan praten. Velen schrijven ook hun gevoelens neer in een brief of dagboek. Dit helpt hen om de dingen te relativeren. Veel mensen gaan ook naar een therapeut om een lijden te kunnen verwerken. Want ook ik vind het gemakkelijker om erover te praten met een vreemde, iemand die ik totaal niet ken. Maar dat betekent niet dat ik naar een therapeut zou gaan. Een therapeut kan je misschien wel helpen om het lijden te verwerken maar naar mijn mening kunnen die niet echt veel veranderen aan je gevoelens. Het enige wat ze kunnen doen is luisteren... Maar dan kan ik ook mijn gevoelens vertellen aan mijn hond bij wijze van spreken, die luistert ook.

Naar de buitenwereld en mijn omgeving toe stel ik mij sterk op en laat ik mijn gevoelens niet zien. Ik wil mij namelijk niet kwetsbaar opstellen. Maar als ik dan alleen ben denk ik wel soms na over de gevoelens die ik heb. Ik praat nooit over hoe ik mij voel, omdat ik dat gewoon niet kan. Om een lijden te verwerken luister ik vooral enorm veel naar muziek. Dit helpt heel goed om dingen te verwerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten