maandag 15 oktober 2012

Mens en medemens: filmpje 'Dare 2 care'

We moeten omkijken naar onze medemens!
 

Dit filmpje toont in het begin enkele mooie voorbeelden over hoe sommige mensen omgaan met hun medemens. De man in het filmpje denkt alleen aan zichzelf. We zien daarvan drie voorbeelden:
  • De vrouw heeft een lekke band en weet niet hoe ze dit moet oplossen. Ze ziet de man afkomen en hoopt dat hij haar zal helpen maar in plaats daarvan maakt de man zich boos omdat ze zogezegd een ‘troep’ heeft gemaakt op straat en hij daardoor bijna zijn nek breekt. In plaats van haar te helpen zegt hij dat ze maar de takeldienst moet bellen.
  • Daarna ziet hij de uitnodiging voor de buurtbarbecue maar ook dit vindt de man maar niets. Hij vindt dat je daar dan gezellig moet gaan doen met allerlei mensen en daar heeft hij geen zin in. Als hij een barbecue wil doen dan zal hij dit zelf wel organiseren, daar heeft hij geen comité voor nodig.
  • We zien de man telefoneren met iemand, het gesprek gaat over eenzaamheid. De man zegt dat hij daar niets van merkt dat er zoveel mensen eenzaam zijn, terwijl hij een vrouw passeert die eenzaam op een bankje zit. Volgens de man kiezen die mensen daar zelf voor.
Ik vind dat deze man enorm negatief is over alles. Ik begrijp niet hoe hij dan een leuk leven kan leiden. Mensen moeten hulpvaardig zijn vind ik, maar jammergenoeg zijn er veel mensen die zich niets aantrekken van anderen. Ze zien soms iemand die hulp nodig heeft maar ze draaien hun hoofd in de andere richting en doen alsof ze het niet zien. Of erger nog, ze kijken naar die persoon en geven commentaar zonder hem of haar te helpen, zoals de man in het filmpje.

Ik vind dat iedereen zijn medemens zou moeten helpen indien nodig. Je hebt later ook misschien eens hulp nodig en als je zelf altijd hulpvaardig bent geweest zal je ook sneller hulp krijgen van anderen. Maar als je zelf nooit naar iemand omkijkt en niemand helpt, wie zal jou dan helpen als je zelf hulp nodig hebt?

Het zijn soms kleine dingen waardoor je iemand helpt. Als ik bijvoorbeeld aan de kassa sta in de supermarkt met een volle kar boodschappen, en achter mij staat iemand die niet veel meeheeft, dan zal ik altijd die persoon voorlaten. En toch als ik dan eens aan de kassa sta achter een persoon met een volle winkelkar, zal die persoon mij nooit voorlaten. Ik zou er ook van schrikken denk ik moest mij plots iemand voorlaten, omdat ik dit niet gewoon ben. Ook in het verkeer merk ik dit. Als er iemand aan het zebrapad wacht om de straat over te steken, zal ik altijd stoppen om die persoon over te laten. Er zijn veel mensen die dankbaar zijn en even zwaaien, maar er zijn ook veel andere mensen die gewoon niet eens opkijken. Ik zal altijd zwaaien als er mij iemand overlaat omdat ik weet dat ik dat ook graag heb als er mij iemand dankbaarheid toont.

Ik help graag mensen en iedereen kan bij mij terecht voor hulp of problemen. Als ik iemand kan helpen dan zal ik dit ook doen. Ik vind het alleen jammer dat niet iedereen er zo over denkt. Volgens mij zou de wereld en onze samenleving zoveel optimistischer en gelukkiger zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten