maandag 15 oktober 2012

Mens en samenleving: afstand nemen van het huidige cynisme

Aangezien we allemaal neoliberaal werden opgevoed, denken wij ook zo. Het neoliberalisme zit in ons denken en in ons gedrag, er moet daar dus een grote verandering gebeuren. Afstand nemen van het huidig cynisme is daarbij een eerste belangrijke stap. Cynisme is eigenlijk onze houding: mensen die we niet vertrouwen, het nut niet begrijpen van bepaalde regels, niet geïnteresseerd zijn in de gevolgen van je daden. Cynisme is ook een vorm van zelfverdediging.

Mensen zijn nu eenmaal egoïstisch en competitief. Maar ook de solidariteit en het willen samenwerken zit in elk van ons. “Het hangt ervan af in welke omgeving je bent opgegroeid, want het is de omgeving die beslist welke kenmerken naar buiten komen.”, aldus Paul Verhaeghe. Dit vind ik deels juist. Iedereen heeft andere eigenschappen en een ander karakter afhankelijk van waar en hoe je bent opgegroeid. Maar ik denk niet dat je omgeving echt beslist welke kenmerken er dan naar buiten komen. Iedereen heeft zijn eigen kenmerken en die komen toch sowieso naar buiten of je dat nu wilt of niet? Daar heeft de omgeving volgens mij niets mee te maken.

Van zodra mensen hun fouten gaan inzien en die fouten proberen te vermijden, is dit een goed begin om afstand te nemen van het cynisme. Zo gaat cynisme plaats maken voor vertrouwen in het leven.

Er moeten volgens mij heel wat dingen veranderen in onze samenleving zodat het een betere wereld wordt voor iedereen. Men moet meer verdraagzaam zijn, niet onmiddellijk boos worden om de kleinste dingen, niet egoïstisch zijn, anderen helpen, respect hebben,… Dus afstand nemen van het cynisme is zeker een goed begin. Voor mij persoonlijk zal dit wat moeilijk zijn, maar ik kan alvast proberen. Moeilijk in de zin van vertrouwen dan. Ik ben een heel wantrouwig persoon, al altijd geweest. Ik weet niet hoe het komt maar ik vertrouw niets of niemand. Behalve dan de mensen in mijn leven die ik minstens vijf jaar ken en echt enorm goed ken, kan ik vertrouwen. Hiermee bedoel ik mijn familie en mijn vriendinnen.

1 opmerking:

  1. Hoe iemand is wordt in je genen vastgelegd. Maar volgens mij kan je omgeving wel invloed hebben op je persoonlijke kernmerken. Zo kan men je feedback geven over hoe je reageert in een bepaalde situatie, niet iedereen kent zichzelf immers even goed. Dankzij je omgeving leer je jezelf kennen en kan je bepaalde kenmerken wijzigen.

    Er moet inderdaad iets gebeuren aan onze samenleving. Hiervoor het cynisme aan de kant schuiven vind ik een goed begin. Al denk ik niet dat dit evident zal zijn. Iedereen moet hiervoor openstaan en samen willen veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen