woensdag 3 oktober 2012

Mens en natuur: hoe groen ben ik?

Ik hou van dieren en de natuur en ik vind het milieu dus wel belangrijk maar toch denk ik er niet veel over na. Ik ben niet echt milieubewust.

Onze bevolking kan worden onderverdeeld in vier groepen:
1)  Gelaten ontkenners: deze willen niet ecologisch zijn en doen dan ook niets voor het milieu
2)  Onschuldige wachters: willen niet ecologisch zijn maar doen wel dingen voor het milieu
3)  Geremde hopers: willen ecologisch zijn maar doen er niets voor
4)  Groene doeners: willen zorg dragen voor het milieu en doen er alles voor
Ikzelf ben een geremde hoper. Ik vind het milieu heel belangrijk en ben dan ook bereid om een inspanning te doen, maar mijn gedrag is helemaal anders. Want ook al vind ik dit belangrijk, ik ben er eigenlijk niet zo veel met bezig. Voor mij is het verschil tussen attitude (je houding) en gedrag (wat je effectief ook doet) dan ook heel groot. Je kan wel zeggen dat je veel bezig bent met het milieu en dat je er veel om geeft. Maar je moet je er dan ook wel naar gedragen en veel dingen doen die milieuvriendelijk zijn.
Ik ben wel redelijk blij met de groep waarbij ik hoor. Ik vind het al positief dat de mensen in deze groep ecologisch willen zijn terwijl groep 1 en 2 dit zelfs niet willen. De beste groep om bij te horen is natuurlijk wel de groene doeners… Maar ik denk dat die mensen echt moeten ‘geobsedeerd’ zijn door het milieu. Dat moet ook wel want om ecologisch te zijn moet je op zoveel verschillende dingen letten. En het klinkt misschien wat raar en egoïstisch van me maar je leeft maar één keer en je moet dan doen wat je graag doet. Ik wil dan niet met al die zaken rekening moeten houden. Ik zeg niet dat de groene doeners geen leven hebben, zeker niet. Het is gewoon een ander leven. Alhoewel ik wel denk dat als je ecologisch leeft van kleins af aan (als je ouders groene doeners zijn bijvoorbeeld) dat je ook van niets anders weet en dat het dan wel heel gemakkelijk is om milieuvriendelijk te leven. Terwijl het heel moeilijk is voor mensen die plots, na 20 jaar bijvoorbeeld, ecologisch willen leven. Dit vraagt heel veel aanpassingen. Routines en gewoontes doorbreken is heel moeilijk.

Er zijn natuurlijk veel dingen die ik doe die schadelijk zijn voor het milieu. Enkele voorbeelden:
  • Ik neem altijd de auto als ik ergens naartoe ga.
  • Mijn laptop ligt bijna de hele dag aan.
  • Als ik aan het werk ben in de keuken staat de tv aan, ook al kijk ik er niet naar.
  • Papier recycleren doe ik niet. Als één kant vol geschreven staat gooi ik het papier weg.
Er zijn ook wel bepaalde dingen die ik goed doe om milieuvriendelijk te zijn, maar deze doe ik dan eigenlijk onbewust. Ik doe ze natuurlijk wel bewust maar als ik ze doe denk ik niet van: “Nu ben ik iets milieuvriendelijk aan het doen”. Enkele voorbeelden van hoe ik onbewust toch milieuvriendelijk ben:
  • Als ik mijn tanden poets laat ik het water niet constant lopen. Ik doe dit enkel om mijn mond en tandenborstel te spoelen.
  • Wanneer ik op mijn kamer ben en het koud heb leg ik mijn verwarming niet aan, ik trek gewoon een dikke trui aan.
  • Indien ik een kamer verlaat doe ik altijd het licht uit, dit hoeft niet onnodig te branden.
Deze dingen zijn gewoontes, ik weet van niets anders. En toch doe ik zo (onbewust) iets voor het milieu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten