woensdag 3 oktober 2012

Mens en medemens: mijn gekozen waarde

Ik vind veel waarden belangrijk in het leven. Maar de waarde die ik het belangrijkst vind en waar ik het meest belang aan hecht is respect. Dit is ook de hoogste sociale waarde vind ik. Dit ligt aan de basis om een goede relatie op te kunnen bouwen met iemand en dit wil ik doorgeven aan mijn leerlingen. Als dit voor elkaar ontbreekt ontstaat er ruzie, onbegrip en rivaliteit tussen beide personen. Als je respect wil hebben voor de ander moet je eerst en vooral jezelf respecteren vind ik. Want als je geen respect hebt voor jezelf zal het heel moeilijk zijn om iemand anders wel te kunnen respecteren.

Op de afbeelding hieronder staat mooi voorgesteld wat respect is. Ik heb respect voor mezelf en wij hebben respect voor onszelf, beide cirkels zitten in elkaar vast dus iedereen respecteert elkaar.
Op gedichtenstad.nl heb ik ook een mooi gedicht gevonden over deze waarde:

Respect in het leven
dat moet je geven
ook ontvangen hoort erbij
voor jou en voor mij

respect voor jezelf
voor iedereen
voor al de mensen om je heen
al ben je een man, een vrouw, een kind
respect is iets wat je bij jezelf vindt!

7 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Ik heb ook moeten verwoorden welke waarde voor mij het belangrijkste is en ook ik vind dat respect een heel belangrijke waarde is. Ik vind het mooi verwoord dat je zegt dat als je respect wil hebben voor de ander, dat je eerst en vooral jezelf moet respecteren, want dat het anders heel moeilijk zal zijn om iemand anders te kunnen respecteren. Zover had ik eigenlijk nog niet nagedacht, maar het is wel de complete waarheid. Ook jou gedichtje vind ik zeer mooi en de afbeelding die erbij staat. Het is zoals het er staat, ik respecteer, wij respecteren!

    Groetjes

    Leatitia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook respect gekozen als belangrijkste waarde.
    Of het daadwerkelijk zo is dat als je geen respect hebt voor jezelf je geen respect kan hebben voor een ander, ben ik deels akkoord.
    Je moet daarvoor ook je eigen grenzen durven aangeven, en het is niet omdat je die durf niet hebt, dat je een ander niet gaat respecteren. Soms ga je dan zelfs nog verder in je respect voor een ander, omdat je weet hoe je het zelf zou willen, maar dat niet durft over te laten komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tania,

      Ja je hebt eigenlijk ook wel een punt. Zover had ik er nog niet over nagedacht. Het is inderdaad wel juist wat je zegt. Dat je een ander veel meer gaat respecteren voor iets dat die persoon heeft gedaan, terwijl jij datzelfde helemaal niet zou durven. Maar dan nog moet je tenminste een klein beetje respect hebben voor jezelf denk ik.

      Verwijderen
  3. Mooi verwoord wat voor jou respect is, zeer juist.
    Ik denk er net hetzelfde over.
    Het gedichtje is een leuk extraatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De cirkels zelfrespect en respect van een ander, vind ik goed aangetoond. Het is een wisselwerking hé. Je moet eerst respect hebben voor jezelf en daardoor krijg je ook respect van een ander. Omwille van het respect van de ander, stijgt je zelfrespect.
    Mooi geheel dat je hiervan hebt gemaakt voor jouw waarde!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jouw zin 'Want als je geen respect hebt voor jezelf zal het heel moeilijk zijn om iemand anders wel te kunnen respecteren.' vind ik zeer goed. Dit is inderdaad waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Sarah,
    Ik vind dat je je gekozen waarde heel mooi verwoordt.Je hebt gelijk volgens mij.Als er geen zelfrespect is,kan er ook geen respect voor een ander zijn.Het hangt allemaal samen.Als je jezelf respecteert,sta je vanzelf meer open voor de ander en kun je ook makkelijker respect opbrengen.
    Kristine

    BeantwoordenVerwijderen