donderdag 4 oktober 2012

Mens en zingeving: mijn resultaat op de PKG- schaal

De PKG- schaal of post- kritische geloofsschaal is een onderzoek naar de verschillende geloofsstijlen van de mens. Er zijn eigenlijk twee schalen. De ene schaal is de mate van het gelovig- zijn en de andere schaal is de manier waarop iemand zijn geloof bekijkt. Deze schalen worden in feite tegen elkaar gezet zodat er vier kwadraten of geloofstypen ontstaan.

Ik heb op internet deze test gemaakt van de PKG- schaal om mijn geloofsstijl te weten te komen. Dit is mijn resultaat:
 
-          externe kritiek (letterlijk ongeloof)        à 5
-          relativisme (symbolisch ongeloof)      à 4
-          tweede naïviteit (symbolisch geloof)   à 4
-          orthodoxie (letterlijk geloof)                 à 3

Volgens de test ben ik een externe- kritiek denker, deze denken letterlijk en zijn ongelovig. Deze mensen  willen altijd zekerheid en geloven niet in dingen die niet kunnen worden bewezen.
Toen ik de vragenlijst aan het invullen was had ik toch bepaalde twijfels over het resultaat. Maar ik ben het volledig eens met de uitkomst. Ik ben inderdaad niet gelovig. Ik wil altijd zekerheid en bevestiging vooraleer ik echt kan geloven in iets. De verhalen die bijvoorbeeld verteld worden in de Bijbel zijn onmogelijk en zijn ook niet bevestigd dus ik geloof dit niet. Ik geloof alleen in iets als er echt wetenschappelijk bewijs over bestaat.

Het klopt dan ook volledig dat ik het minste punten heb voor het letterlijk geloof. Ik geloof niet, en godsdienst geeft geen betekenis aan mijn leven.

Bron: www.godsdienstonderwijs.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten