donderdag 4 oktober 2012

Mens en natuur: lied 'Do it now'


‘Sing for the climate’ is een project van Nic Balthazar. Hij wilde zoveel mogelijk mensen bereiken om samen in het weekend van 22 en 23 september 2012 het lied ‘Do it now’ te zingen. Hij wil zo aantonen dat het niet goed gaat met ons klimaat. Hij wil nu iets ondernemen om het klimaat te redden, want voor we het weten zal het te laat zijn. Hij kon rekenen op tal van BV’s om samen dit lied in te zingen dat aandacht vraagt voor de klimaatverandering.

Ik heb gekozen voor dit lied want ik vind het een heel mooi initiatief en het is vooral de waarheid. Het brengt ook meer op, er zit een betekenis achter. Mensen luisteren ook meer naar de standpunten in de tekst van het lied omdat het gezongen wordt door bekende Vlamingen. Moest ik nu ditzelfde lied hebben gezongen en deze actie zelf hebben opgestart, zou het waarschijnlijk veel minder impact hebben. Maar door de bekende mensen en de vele reclame op tv en radio was dit project een groot succes. Veel mensen, waaronder mezelf, stonden hier nooit eerder bij stil. Dit lied doet de mensen nadenken, en ik vind het mooi dat één persoon (Nic Balthazar) dit heeft kunnen bereiken.


En hoewel ik dit een mooi initiatief vind dat werd opgebouwd met de juiste bedoelingen, toch geloof ik er niet helemaal in. Ik vind de actie goed gevonden maar ik denk niet dat ze veel zal uitmaken. Ze duurt zelfs maar twee dagen, terwijl er veel meer tijd nodig is om actie te ondernemen om toch maar iets te veranderen aan het klimaat. Tijdens die actie en het zingen van dat lied zal je denken aan het klimaat, maar wat gebeurt er als je het lied hebt gezongen? Volgens mij gaat iedereen dan gewoon terug naar huis om de draad van hun normale leventje op te pikken. Velen denken dat ze iets goeds hebben gedaan voor het klimaat, maar wat kan er nu veranderen door gewoon te zingen? Niet veel.


Link naar het lied op youtube: 'Sing for the climate'


Hieronder vind je een vrije vertaling van de tekst door Herman Vandermeulen:

Ogen open...!
Wakker worden...!
Het is tijd,het is tijd...
't is de hoogste tijd...!
Laat ons zorgen voor de toekomst...
Want het is de hoogste tijd !

Onze planeet
zit in de problemen...
Hoogste tijd voor de strijd:
weg onverschilligheid!
Laat ons zorgen voor de toekomst...
Want het is de hoogste tijd !
Maak het groener,
wees een doener!
Doe het wel, doe het snel,
doe het nu,nu,nu...
Laat ons zorgen voor de toekomst,
want het is de hoogste tijd!

Er valt niet te wachten,
verenig de krachten
geen leugens meer, keer op keer...
Maar iedereen in de weer!
laat ons zorgen voor de toekomst
want het is de hoogste tijd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten