woensdag 3 oktober 2012

Mens en natuur: uiteenzetting welvaart zonder groei

Tim Jackson
Tim Jackson is een Britse hoogleraar duurzame ontwikkeling die een boek heeft geschreven getiteld ‘Welvaart zonder groei’. Je kan online ook zijn uiteenzetting bekijken. Hij houdt een pleidooi over het dilemma van de economische groei en de overgang naar een ander economisch model. Jackson vindt dat we de welvaart van nu moeten behouden zonder verdere economische groei. Hij onderzoekt hoe onze economie zich verder kan ontwikkelen zonder het milieu aan te tasten. Het dilemma is dat de aarde niet onuitputtelijk is, onze middelen op aarde kunnen uitgeput geraken.
Dus een blijvende economische groei met middelen die plots uitgeput kunnen zijn is gewoon niet mogelijk. We moeten een basis kunnen leggen van een economie waar de economische stabiliteit en welvaart niet afhankelijk zijn van de groei.

Als we verder leven zoals we nu doen en er geen ander economisch model komt, zitten we op de duur met uitgeputte grondstoffen, een verwoest milieu, steeds hogere prijzen en komt crisis na crisis. De welvaart is eigenlijk de kern van het probleem. Je moet steeds meer geld hebben en meer geld uitgeven. De mensen worden overhaalt om dingen te kopen die ze niet nodig hebben met geld die ze niet hebben om indrukken te wekken die blijven hangen op mensen waar we niet om geven. Er moet dus iets veranderen aldus Jackson.

Op dit moment is het (nog) niet zo dat ik dingen koop die ik niet nodig heb met geld die ik niet heb. Ik voel wel soms de druk om die dingen (een ipad of iphone bijvoorbeeld) te kopen want meer en meer mensen hebben dit in hun bezit. Ik las vandaag in de krant dat zelfs al 1 op 4 gezinnen een tablet heeft. Dan denk ik van "Ik wil dit ook hebben." Maar ik denk altijd heel goed na over de dingen die ik koop, zeker als het om een groot bedrag gaat. Ik heb al getwijfeld om een ipad te kopen, maar dan stel ik mij de vraag "Heb ik dit echt nodig?" En het antwoord is: nee! Ik heb al een laptop en een notebook, en mijn notebook gebruik ik zelfs niet. Dus waarom zou ik dan nog eens mijn geld spenderen aan iets dat ik toch niet nodig heb en niet zal gebruiken?

Veel mensen, waaronder mezelf, staan eigenlijk niet stil bij de welvaart van nu en hoe dit zal evolueren. Ik leef vandaag en alhoewel ik weet dat er in de toekomst misschien wel problemen zullen zijn, probeer ik daar niet aan te denken. Na verschillende artikels en interviews gelezen te hebben, zoals het interview over ‘duurzaam leven’ met Peter Tom Jones en Vicky Demeyere, sta je er plots wel bij stil en begin je na te denken. Ik ben het eigenlijk volledig eens met Tim Jackson. Er zal sowieso een groot probleem komen, en het is maar logisch dat onze grondstoffen zullen uitgeput geraken. We moeten er dus een oplossing voor vinden. Jackson heeft een heleboel zinvolle argumenten. Zijn ideeën om dit probleem op te lossen zijn heel goed bedacht en kunnen waarschijnlijk werken. Maar ik stel er toch mijn vragen bij. Hoe? Hoe kunnen wij een radicale omkering maken van het huidige wereldsysteem?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten