woensdag 3 oktober 2012

Mens en natuur: plaats van de mens in de natuur

We zijn slechts op bezoek hier op de aarde net zoals alle andere levende wezens. Volgens velen is God de schepper en eigenaar van de natuur en God heeft de natuur aan ons (de mens) gegeven voor ons nut en plezier. De mens heeft wel de verantwoordelijkheid over de natuur en de dieren. Maar het is niet omdat de mens de verantwoordelijkheid heeft dat hij de aarde mag uitbuiten of vernietigen. We zijn hier op aarde om er iets mooi van te maken voor onszelf maar ook voor de vele nakomelingen die nog zullen volgen. Ikzelf denk niet dat God hier voor iets tussen zit. Volgens mij is alles ontstaan uit de oerknal.

De plaats van de mens in de natuur hangt ook af van de religie waartoe iemand behoort. Elk geloof heeft een andere God of hogere macht die centraal staat en een plaats om te bidden zoals een kerk, tempel, moskee. Elke religie ziet de aarde, de natuur anders en elke religie heeft een ander doel waarom ze hier op aarde zijn. Sommige godsdiensten hebben bepaalde wetten waar ze zich moeten aan houden, die staan beschreven in het heilig boek van dat bepaald geloof (Bijbel, Koran, Thora,…).

De natuur bestaat uit vier elementen: water, lucht, aarde en vuur. Een wereld zonder natuur is dan ook onmogelijk. Ikzelf vind de natuur prachtig en we moeten er zeker zorg voor dragen. Natuur is eigenlijk het enige waar ik wel bij stilsta hier op aarde en ik geloof dat het is gegeven voor ons plezier.
Want ik vind het zalig om naar een helderblauwe hemel te kijken met een stralende zon, wakker te worden met de vogeltjes die zingen buiten, veulentjes te zien huppelen in de wei,... Dit zijn echt hele kleine, alledaagse dingen die je misschien vanzelfsprekend vindt. Maar toch zijn ze enorm mooi.

Het heeft misschien ook iets te maken met mijn horoscoop (vissen), maar ik ben altijd al aangetrokken geweest door water. Ik ben dan ook gek op watervallen. Als ik op reis ga naar Oostenrijk met mijn familie, zoeken we dan ook altijd verschillende watervallen op. Die mooie waterval in combinatie met de vele hoge bergen er rond vind ik echt prachtig. En het geluid is zo rustgevend. In de wereld zijn er zoveel verschillende mooie natuurgebieden en wereldwonderen. Zo zou ik graag eens de Niagara watervallen gaan bezichtigen, deze liggen tussen Amerika en Canada. Ook de Grand Canyon staat op mijn verlanglijstje. Het leven is eigenlijk te kort om alle prachtige dingen gezien te hebben in de wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten