donderdag 4 oktober 2012

Mens en natuur: lied 'Earth song'

Iedereen denkt na over hoe de toekomst eruit zal zien en iedereen heeft een eigen visie erover. Het woord toekomst voor mij heeft nog altijd dezelfde betekenis als toen ik kleiner was. Namelijk: de toekomst is nog heel ver weg. Als ik denk aan de toekomst dan denk ik altijd een paar jaar vooruit, en een paar jaar voor mij is heel lang. Terwijl als ik nu bijvoorbeeld zeg: “In de toekomst zal ik voorzichtiger zijn.” Dan kan die toekomst evengoed morgen al zijn. Dus ik denk wel na over de toekomst en hoe de wereld verder zal evolueren. Maar voor mij persoonlijk is dit allemaal nog verre toekomstmuziek. Terwijl we elke dag een stapje dichter zitten bij het einde van de aarde.

Michael Jackson is de schrijver van het grootste milieulied ooit. Hij zingt over onze aarde, de dingen die de mens doet om de aarde te vernielen en de gevolgen van onze daden. In de videoclip zien we een vernietigd tropisch regenwoud, dieren die werden gedood, oorlog,… Ik heb voor dit lied gekozen omdat het perfect past bij dit hoofdstuk over de natuur en het milieu. Het doet mij ook wel nadenken want deze clip is opgenomen in 1995 en toen was er al zoveel ellende. Toen liet Michael Jackson ons al weten dat er iets moest veranderen. Terwijl we nu 17 jaar verder zijn en al deze dingen nog altijd bestaan. Er is nog altijd geen deftige oplossing.
Link naar youtube waar je het lied kan beluisteren: Michael Jackson - Earth song
Nederlandstalige tekst van het lied (bron: www.songteksten.net):

Hoe moet het met de zonsopgang,
hoe met het met de regen
Hoe met het met al die dingen
waarvan jij zei dat we die zouden verkrijgen...
Hoe moet het met de slagvelden
staat daar een tijdslimiet voor,
Hoe moet het met al die dingen
waarvan jij zei dat die van jou en mij waren...
Heb jij al het bloed dat wij hebben
verworpen dan nooit opgemerkt,
Heb jij de Hemeltergende wereld
en die beweende kusten dan nooit opgemerkt

Wat hebben wij de wereld aangedaan,
Kijk toch eens wat we hebben gedaan
Hoe moet het met de vrede
die jij aan je enige zoon beloofd hebt
Hoe moet het met de bloemenvelden
staat daar een tijdslimiet voor,
Hoe moet het met al die dromen
waarvan jij zei dat die van jou en mij waren...
Heb jij alle oorloogslachtoffertjes
dan nooit opgemerkt
Heb jij de Hemeltergende wereld
en die beweende kusten dan nooit opgemerkt

Ik droomde altijd,
ik keek altijd verder dan de sterren,
maar nu weet ik niet meer waar we zijn,
hoewel ik wel weet dat we ver zijn afgedreven

He, hoe moet het met gisteren
(Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met de oceanen
(Hoe moet het met ons)
De hemel zal naar beneden vallen
(Hoe moet het met ons)
Ik krijg zelfs geen lucht meer
(Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met de bloedende wereld
(Hoe moet het met ons)
Voelen we de verwondingen dan niet
(Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met de waarde van de natuur
Het is ons in de schoot gelegd
(Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met de dieren
(Hoe moet dat toch)
we hebben koninkrijken tot stof gekeerd
( Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met de olifanten
( Hoe moet het met ons)
Zijn we hun vertrouwen kwijtgeraakt
(Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met de huilende walvissen
( Hoe moet het met ons)
We zijn de oceanen aan het verwoesten
( hoe moet het met ons)
Hoe moet het met de bebossing
( ooo ooo )
Verbrand ondanks onze smeekbeden
(Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met het heilige land
(hoe moet dat toch)
uiteen gerukt door hebzucht
(Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met de gewone burger
(Hoe moet het met ons)
Kunnen we hem niet vrijpleiten
(Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met de kinderen die sterven
(hoe moet het met ons)
Hoor je ze dan niet huilen
(Hoe moet het met ons)
waar zijn we de fout in gegaan
Kan iemand me vertellen waarom
( Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met de baby's
( Hoe moet dat toch)
Hoe moet het met de dagen
(Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met alle vreugde er van
(Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met de mannen
(Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met de huilende mannen
(Hoe moet het met ons)
Hoe moet het met Abraham
(Hoe moet het met ons)
hoe moet het als wij sterven
zal het ons dan een zorg zijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten