donderdag 4 oktober 2012

Mens en natuur: artikel 'Droomhuis moet vooral energiezuinig zijn'

Bijna de helft van de consumenten die een huis bouwen of verbouwen, besteedt veel aandacht aan energiezuinigheid. Enkel de ligging blijkt nog belangrijker.
Architecten denken echter dat kandidaat- bouwers / verbouwers binnen tien jaar de energiezuinigheid als hét belangrijkste criterium zullen beschouwen. Dat blijkt uit een enquête bij 427 architecten en 7.456 lezers van Roulartabladen.

"Opvallend is dat mensen almaar meer belang hechten aan duurzaamheid en energie-efficiëntie, en veel bergruimte in een woning. Dertig jaar geleden droomden mensen nog van een grote living met open haard, een luxueuze badkamer of een zwembad", zegt Eric Cloes, hoofdredacteur van het blad 'Ik ga Bouwen en Renoveren'.

Volgens de ondervraagde architecten vraagt 55 procent van de klanten al spontaan naar energiezuinig en duurzaam bouwen of renoveren. Zij denken dat mensen dat vooral doen om in de toekomst hun energiefactuur te drukken (91 pct). Slechts 41 pct doet dat om de milieu-impact te verminderen, denken architecten.

Hoewel de energieprestatie van een woning almaar belangrijker wordt, is het bij de aankoop van een woning nu nog vaak geen onderhandelingsargument. Slechts 5 procent van de consumenten kijkt prioritair naar de energieprestatie. Mensen kijken eerder naar de ligging (34 pct) en de prijs (25 pct). "Reden is dat het energieprestatiecertificaat nu nog een los document is, dat geen toekomstvisie geeft voor de energieprestatie van een woning. Beter is een energieaudit, waardoor je als koper weet wat je kan verbeteren aan welke prijs", aldus Cloes.


                                                                          

Ik vind dit een leuk artikel omdat ik het eerlijk gezegd niet had gedacht dat het zo zou evolueren. Dat er toch enorm veel mensen aandacht besteden aan energiezuinigheid. Tenslotte leven we in een maatschappij met rijkdom en luxe. Er zijn inderdaad veel mensen die ecologisch bouwen om na verloop van tijd hun energiefactuur te drukken. Maar doet de reden waarom iemand ecologisch bouwt er werkelijk toe? Ik vind dat ecologisch bouwen sowieso goed is voor het milieu. Als iemand dat doet om kosten te besparen is dat inderdaad in het belang van die persoon, hij of zij denkt aan zichzelf op dat moment. Maar tegelijkertijd is dit ook heel goed voor het milieu, ook al hecht die persoon er geen belang aan op dat moment. Deze tekst hierboven toont aan dat meer en meer mensen ecologisch bouwen en dat vind ik heel leuk om te horen.

Momenteel woon ik nog thuis bij mijn moeder dus als het op het huis aankomt heb ik niets te zeggen. We hebben ons huis een paar jaar geleden gekocht en hebben praktisch geen grote veranderingen gedaan. Ons huis is wel goed geïsoleerd maar verder dan dat wonen wij totaal niet ecologisch, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg. Als ik binnen een paar jaar alleen ga gaan wonen weet ik niet als ik daar dan rekening mee zal houden om ecologisch te wonen. Volgens mij ga ik daar dan niet eens aan denken. Ik zal meer kijken naar de woning zelf en de prijs. Als ik dan een energieleverancier moet hebben, zal ik dan waarschijnlijk gewoon prijzen vergelijken en kijken wat het goedkoopst uitkomt.

Het huis waar ik later in wil wonen (mijn droomhuis) is eigenlijk een moderne woning volledig ingericht in mijn stijl. Waar het leuk, gezellig en knus is om te vertoeven. Als ik dit heb ben ik gelukkig in mijn huis. En voor mij persoonlijk hoeven al die dingen niet om mijn huis ecologischer te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten