maandag 15 oktober 2012

Mens en samenleving: mening over de uiteenzetting van Paul Verhaeghe

Ik vind de tekst ‘Inleveren voor of tegen het neoliberalisme’ van Paul Verhaeghe wel leuk om te lezen. Ik denk daar eigenlijk niet over na, maar voor mij klopt het allemaal wat hij zegt. En hoewel de argumenten in deze uiteenzetting zeer overtuigend zijn, is er geen vaststelling dat neoliberalisme simpelweg niet werkt.

Link naar de tekst: 'Inleveren voor of tegen het neoliberalisme'

Je kan zijn uiteenzetting ook bekijken via volgende link:
Filmpje uiteenzetting Paul Verhaeghe


Onze maatschappij werd inderdaad bepaald door het politieke, het religieuze, het culturele en het economische. Vandaag zijn al die aspecten verdwenen, behalve het economische. Met de politici wordt alleen maar gelachen, de religie met al zijn misbruikschandalen door katholieke priesters, en de dag van vandaag heeft iedereen wel een talent (schilderen, zingen, dansen,…). Het enige wat dus nog overblijft is de economische zijde. En het neoliberalisme gaat vooral over het overheidsingrijpen in het economisch leven.

Maar het neoliberalisme (de enige dimensie overgebleven in onze maatschappij) is een mislukking op alle vlakken: 
-    Op economisch vlak zou het juist wel moeten werken, maar dit is een totale mislukking. Het bracht ons geen betere producten maar wel het streven naar winst op korte termijn en een spectaculaire stijging van de ongelijkheid.

-    Op maatschappelijk vlak is het een ramp. De middenklasse verdwijnt en er bestaan dus maar twee groepen meer in plaats van drie: de rijken en de armen. Hoe groter de inkomensverschillen, hoe meer ongewenste neveneffecten er ontstaan. Denk maar aan: mentale stoornissen, agressie, criminaliteit, individualisering,…

-    Op psychologisch vlak haalt dit het slechtste in de mens naar boven. Pestgedrag, volwassen mensen zijn jaloers op elkaar, sociale banden verdwijnen, geen solidariteit,…

-     Het hoger onderwijs heeft nu als doel mensen klaar te stomen voor de arbeidsmarkt in plaats van ze op te leiden tot kritische burgers die kunnen bijdragen tot een betere samenleving.

Voor werk en hulp waren mensen vroeger afhankelijk van elkaar en van hun omgeving. Maar dit zijn taken die de overheid nu regelt. Er waren vroeger dus wel sterkere sociale banden dan heden en daarom was er ook meer loyaliteit. Velen missen dit de dag van vandaag, en nu moet de overheid dat gaan oplossen? Tegen wie of wat we moeten reageren is niet duidelijk, iedereen klaagt inderdaad over 'het systeem' maar wat is dit dan juist? Niemand krijgt het systeem te pakken, en daardoor voelen we ons onmachtig.

Iedereen wil een goed leven met constant succes. We wensen elkaar voortdurend succes toe: succes bij de examens, succes op vakantie, succes in je relatie,... Men staat enorm onder druk om goed te presteren en men is altijd in concurrentie met iemand anders. Bewust of onbewust denken we allemaal aan onszelf en willen we dat anderen jaloers zijn op ons. Iedereen moet zorgen voor zijn eigen succes. En velen hebben daardoor faalangst, ze zijn bang dat het hen niet zal lukken en dat anderen meer succes zullen hebben. Veel mensen voelen zich een mislukkeling en dit kan leiden tot een depressie.

Deze tekst maakt ons duidelijk dat er bepaalde veranderingen moeten komen in onze maatschappij. Maar zolang deze gedachten heersen zal er nooit werkelijk verandering komen.

Veel mensen, waaronder mezelf, hebben het al eens meegemaakt in hun leven dat ze faalangst hebben en/of  denken dat ze gefaald hebben. Ik ben twee jaar geleden gestart met de studie dierenzorg, maar na vier maanden ben ik daar al mee gestopt. Het was gewoon te moeilijk voor mij en de pakken waren te groot. Toen ik gestopt was voelde ik mij aan de ene kant opgelucht, er viel een grote last van mijn schouders. Maar aan de andere kant was ik bang dat ik had gefaald, dat ik mijn familie had teleurgesteld. En wat zouden de mensen nu van mij gaan denken? Ik was ook jaloers op mijn medestudenten en op mijn vriendinnen, want zij konden het wel allemaal aan. Omdat ik die studie toen niet aankon, heb ik nu enorm veel faalangst voor mijn huidige opleiding. Wat als het me weer niet lukt? Wat moet ik dan doen? Maar deze keer zou ik heel graag mijn diploma halen en ik heb op voorhand gezegd dat ik deze keer niet opgeef. Ik weet dat ik het nog enorm moeilijk zal krijgen gedurende die drie jaar, maar toch ga ik ervoor. Ik wil bewijzen dat ik het wel kan, en dat mijn omgeving toch trots kan zijn op mij.

1 opmerking: