woensdag 3 oktober 2012

Mens en natuur/lijden: film 'Into the wild'

Vrijheid, moed en avontuur. Met deze drie woorden vat ik de film samen. Ik heb ernaar gekeken omdat ik er veel goede dingen over had gelezen, en terecht. Ik vind het een mooie film. Je kan er veel bij nadenken en eens stilstaan over het leven en de natuur. Daarom vind ik deze film passen bij zowel het hoofdstuk mens en natuur als mens en lijden.

Natuur: Chris trekt de wilde natuur in. Hij ziet prachtige dingen en beleeft leuke momenten om nooit te vergeten. Hij moet kunnen overleven met bijna niets en toch lukt het hem om dit vol te houden. Hij gaat bijvoorbeeld gaan jagen om zo aan eten te geraken om te overleven. Hij is bang van water maar toch gaat hij zwemmen in de oceaan en steekt hij een rivier over. Hij verlegt zijn grenzen.

Lijden: Vooral voor de familie van Chris. Ik kan me niet inbeelden wat er allemaal in hen moet omgaan. Niet weten waar je zoon is, of hij het goed stelt. Ook voor Chris is het op het einde soms niet gemakkelijk. Op een bepaald moment zegt hij zelf dat geluk alleen maar kan worden gerealiseerd wanneer je het kunt delen met iemand. Dus ik kan me voorstellen dat hij ook wel zijn familie mist, ook al geeft hij het niet toe.
De gevoelens die Chris heeft in het begin van het verhaal herken ik. Toen ik was afgestudeerd wou ik ook iets doen met mijn leven waarvan niemand zou denken dat ik het werkelijk zou durven. Ik wou reizen en nieuwe mensen en culturen leren kennen. Ik ben dan ook één seizoen (6 maanden) reisleidster geweest in Turkije bij Thomas Cook. Daar heb ik enorm veel geleerd en gezien. Soms was het hard en lastig maar ik ben er sterker uitgekomen. Ik ben enorm blij dat ik het heb aangedurfd en volgehouden heb. Het was een avontuur om nooit te vergeten. Ik kan mij dan ook volledig voorstellen hoe Chris hem voelde. Maar zo lang zou ik het niet kunnen volhouden in de natuur. Ik zou mijn thuis, mijn familie en vrienden zo lang niet kunnen missen. Een half jaar weg van mijn normale leven was al lang genoeg.

De boodschap achter deze film is dat geld niet alles is in het leven, het is gewoon iets dat ons terughoudt. Ze willen ons aantonen dat je ook kan gelukkig zijn zonder materiële dingen. En als je iets wil in het leven, ga er dan voor. Mijn visie is dan ook volledig dezelfde als die van de filmmaker. Daarom heb ik deze film bekeken, het verhaal sprak mij aan. Je moet genieten van het leven en doen wat je graag doet, je dromen nastreven. Het leven is te kort om niet ten volle te genieten en er alles uit te halen wat erin zit, je leeft tenslotte maar één keer…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten