woensdag 3 oktober 2012

Mens en natuur: mijn gedrag aanpassen

Je kan natuurlijk altijd veranderen en je gedrag aanpassen om toch (een beetje) milieuvriendelijk te zijn. Je kan je gedrag aanpassen op vlak van voeding, wonen, reizen en transport.

Voor mij persoonlijk zou het gemakkelijker gaan om mijn gedrag ecologischer te maken op de vlakken van voeding en wonen.
Voeding:
Ik zou het heel gemakkelijk hebben bijvoorbeeld om geen vlees meer te eten want vroeger at ik dit ook niet. Ik ben geen vegetariër maar ik lust dit gewoon niet graag. Een paar maanden geleden heb ik al eens mijn voedingspatroon helemaal aangepast. In het begin was het soms moeilijk maar nu is het een gewoonte. Net zoals het terug een gewoonte kan worden om geen vlees meer te eten. Ik zou er ook geen probleem mee hebben om groenten en fruit bij de lokale boer te kopen in plaats van in de supermarkt. Op die manier weet ik zeker dat het vers is en kan ik lang, overbodig transport vermijden.

Wonen:
Op vlak van wonen zal het ook gemakkelijk gaan om mijn gedrag aan te passen. Er worden meer en meer huizen ecologisch gemaakt of gebouwd. Leven in een gezond huis in een gezonde leefomgeving is dan ook heel belangrijk. Het zal gemakkelijk gaan om mijn gedrag op vlak van wonen ecologischer te maken, vooral omdat ik het zelf niet zal moeten doen. Er zijn al heel veel bedrijven die je kan inschakelen om je woning milieuvriendelijk te maken. Je moet gewoon zeggen wat je precies wilt (goede ventilatie, zonne - energie, waterbesparende kranen, goede isolatie, natuurlijke stoffen, minerale grondstoffen,…) en het bedrijf zorgt hier voor. Je moet ook maar één keer die veranderingen doen of één keer zo bouwen. Je moet er niet elke dag aan blijven denken.
Op de vlakken van reizen en transport zou ik het dan weer moeilijker hebben om mijn gedrag ecologischer te maken.

Reizen:
Je hebt eigenlijk twee soorten reizen: een vakantie naar een tropisch land om alleen maar te zonnen en te genieten, en een actieve vakantie. Je kan de twee natuurlijk ook combineren. Alhoewel het niet aan mij is besteed om een ganse week constant van ’s morgens tot ’s avonds aan het zwembad te liggen zonnen, zou ik een luilekker vakantie niet kunnen missen. Ik ga graag ook eens toeristische trekpleisters gaan bezichtigen, eens naar de lokale markt of naar een ander dorpje op verkenning. Maar dit doe ik dan samen met de mensen waarmee ik op vakantie ben, niet met een gids. Ik ben geen persoon om dan plots elke dag van mijn verblijf een excursie te doen met een gids en enkel geld te besteden aan de lokale bedrijven in dat land.


Transport:
De dag van vandaag heeft iedereen wel een auto, ik kan mij dan ook geen dag inbeelden zonder. Je bent enorm vrij en kan gaan waar en wanneer je maar wil. Maar er zijn natuurlijk veel ecologischere manieren om je te verplaatsen zoals te voet of met de fiets.


Als je bijvoorbeeld ecologisch bouwt dan moet je ook kijken naar de omgeving waar het huis zal staan. Dan kan je er al rekening mee houden dat het huis dicht bij het centrum is gelegen en kan je praktisch alles op wandelafstand doen. Het is ook aan de gemeenten zelf om te kijken wat ze precies kunnen doen om te zorgen dat de inwoners zich minder moeten verplaatsen, en dat de verplaatsingen minder ver zijn. In een grote gemeente kunnen ze dit bijvoorbeeld doen door meer winkels (supermarkten) te voorzien, verspreid over de hele gemeente.

Maar indien je alsnog met je auto de weg op moet, kan je met verschillende dingen rekening houden om zo toch ecologischer te rijden. Bijvoorbeeld: op tijd schakelen naar een hogere versnelling, motor uitzetten als je langer dan één minuut stilstaat, regelmatig bandenspanning controleren,... Je kan ook carpoolen, samenrijden met anderen, en de autokosten delen. Dit is ook voordelig voor het milieu want zo is er minder CO2 uitstoot.

Deze dingen wil ik misschien wel eens overwegen om te doen, maar als ik mij er effectief zal kunnen aan houden is een ander paar mouwen. Ik rij nog steeds met mijn auto zoals in het begin en ik denk niet na over de handelingen die ik doe. Het is een gewoonte. En het is altijd moeilijk om plots je gedrag te veranderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten