donderdag 11 oktober 2012

Mens en zingeving: getuigenissen die mij aanspreken

Na het bekijken van de reportage van Koppen: geloven beweegt Vlaanderen, spreken volgende getuigenissen mij aan:

1) De getuigenis van Sabine Van Huffel, hoogleraar biomedische dataverwerking

Ze wil haar eigen talenten ten dienste stellen van de maatschappij, ter bevordering van de levenskwaliteit van de patiënten. Ze zal pas algoritmes of wiskundige programma’s gaan gebruiken om zo iets te kunnen realiseren voor de patiënt. En zal pas tevreden zijn als het algoritme dat ze heeft ontwikkeld bruikbaar kan zijn in de medische context. Bijvoorbeeld als ze daardoor op een betere manier levenskansen kan voorspellen voor kankerpatiënten of als epileptische aanvallen op een betere manier kunnen worden gedetecteerd.

Ik vind het leuk dat ze niet enkel aan zichzelf denkt. Ze wil zich echt inzetten om iets te kunnen veranderen, vooruitgang te boeken. Ze wil nieuwe methodes ontdekken om betere voorspellingen te kunnen maken over bepaalde ziektes. Best dat er zo'n mensen bestaan.

 2) De getuigenis van Lien en Bart, kleinkunst, liedjeszangers

“Als God de liefde is, dan geloof ik echt wel in God.” Dit vind ik heel mooi gezegd! Het is iets om bij na te denken. Want je gelooft eigenlijk niet in God zelf, maar in de liefde. Dus ook al geloof ik helemaal niet in God, als ik deze stelling bekijk geloof ik wel in God. Want God is de liefde. En aangezien ik wel in liefde geloof…

Beide geloven wel in de liefde, de natuur en het wonder, maar ze geloven niet in God. Ik deel dezelfde mening. Het liedje vind ik ook heel leuk, de tekst en de melodie blijven hangen. En de dingen die worden gezegd zijn volledig juist.

Via deze link kan je het filmpje bekijken: Koppen: geloven beweegt Vlaanderen
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten