donderdag 4 oktober 2012

Mens en zingeving: wat is geluk?

Geluk is voor iedereen anders. Er zijn mensen die heel weinig hebben in het leven en die gelukkig zijn en je hebt dan anderen die als het ware alles hebben en die niet gelukkig zijn. Je moet niet perse veel materiĆ«le dingen bezitten om gevoelens van geluk te ervaren. Je kan natuurlijk gelukkig zijn bij een aankoop van iets nieuws of iets dat je al lang wou hebben zoals een nieuwe auto, gsm, kledij,… Maar je kan ook gelukkig zijn door een bepaalde gebeurtenis zoals een geboorte, op je trouwdag, als je gaat inwonen bij je vriend,…  Iemand is gelukkig als die persoon hem niet constant afvraagt of hij wel echt gelukkig is. Want als je echt gelukkig bent en tevreden denk je daar niet over na. Geluk zit soms in het moment zelf en dit overkomt je.

Ik ben positief ingesteld en ik probeer zoveel mogelijk zo te denken. Als je alles in een positief daglicht plaatst ben je al veel gelukkiger dan dat je een pessimist bent en negatief bent over alles.

Ik weet dat ik gelukkig ben als ik voortdurend moet lachen, begin te praten met iemand die ik eigenlijk niet ken of aan het zingen of neuriĆ«n ben. Geluk zit eigenlijk ook vooral in de kleine dingen. Ik vind het bijvoorbeeld zalig als de zon mijn kamer binnen schijnt ’s morgens en ik de vogeltjes hoor fluiten. Dan kom ik blij en gelukkig uit mijn bed. Of als ik ergens in een weide pony’s zie rondhuppelen.
Wat is geluk voor mij persoonlijk? Omringd zijn door mensen die mij goed kennen en die ik kan vertrouwen. Weten dat ik, mijn familie en vrienden gezond zijn en een goed leven hebben. Ook weten dat er nog een heel leven voor mij ligt en er nog zoveel dingen kunnen gebeuren maakt mij gelukkig. Kunnen dromen en fantaseren over de dingen die ik graag wil bereiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten