woensdag 3 oktober 2012

Mens en natuur: mijn ecologische voetafdruk

De ecologische voetafdruk is de oppervlakte die nodig is om onze grondstoffen te produceren en ons afval te verwerken. Op internet kan je een test doen om te weten te komen hoeveel jouw ecologische voetafdruk bedraagt. Hoewel elk van ons maar een ecologische voetafdruk mag hebben van 1,8 hectare, is de gemiddelde voetafdruk van een Belg 8 hectare! In de wereld bedraagt de gemiddelde voetafdruk 2,7 hectare per persoon.

Na het maken van de test ben ik mijn ecologische voetafdruk te weten gekomen, namelijk 7,3 hectare. Aangezien 8 hectare de gemiddelde voetafdruk is van een Belg, had ik wel iets verwacht rond dat getal. Ik vind het dan ook goed dat mijn voetafdruk kleiner is dan de gemiddelde voetafdruk van een Belg. Aan de andere kant ligt mijn voetafdruk wel veel hoger dan de toegestane 1,8 hectare per persoon. Dus daar schrik ik wel even van, mijn voetafdruk is namelijk 5,5 hectare groter dan dat hij zou mogen zijn.
Wij in BelgiĆ« hebben dezelfde gemiddelde ecologische voetafdruk dan iemand in de Verenigde Staten. Maar toch zijn er nog landen die een groter gemiddelde hebben per persoon. In de Verenigde Arabische Emiraten bijvoorbeeld, daar hebben ze een gemiddelde ecologische voetafdruk van 10,7 hectare per persoon. Het land met de kleinste gemiddelde voetafdruk per persoon is India met 0,9 hectare. Je ziet een duidelijk verschil tussen de rijke landen en de arme of ontwikkelingslanden.

Op de site www.wwf.be vind je artikels terug en kan je zelf je ecologische voetafdruk berekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten