woensdag 3 oktober 2012

Mens en medemens: ethisch model

Het ethisch model bestaat uit negen elementen. Ik zal hier kort nog eens overlopen hoe ik de ethische modellen kan toepassen op mijn casus ‘taken te laat indienen’.

Er zijn twee voorwaarden waar ik mij moet aan houden:
-     Grondhouding: Ik luister naar de kinderen en probeer me in te leven in hun situatie. Hoe komt het dat ze de deadline niet hebben gehaald?

-     Dialoog voeren: Ik moet luisteren naar de mensen die erbij betrokken zijn. Als er bijvoorbeeld een sterfgeval was in de familie kan ik ook eens gaan praten met de ouders van de leerling. Eventueel met de directeur overleggen hoe we tot een correcte oplossing kunnen komen.
Vervolgens zijn er vier aandachtspunten:
-     Situatie analyseren: Beschik ik over voldoende informatie om een oplossing te kunnen bieden? Ken ik de achtergrond en de redenen hoe het komt dat de leerling te laat was met indienen?

-     Zoeken naar handelingsmogelijkheden: Op basis van alle informatie die ik te weten ben gekomen ga ik op zoek naar mogelijke oplossingen.

-     Motieven verhelderen: Bij elke mogelijke oplossing is het belangrijk dat ik duidelijk ben en uitleg waarom ik het zo zou oplossen. Elke persoon heeft andere motieven. Voor de ene persoon kan een bepaalde oplossing beter zijn dan de andere.

-     Effecten inschatten: Wat zullen de gevolgen zijn van mijn beslissing?
Dan zijn er nog drie evaluatiemomenten:
-     Intuïties uitspreken: Zeggen wat ik echt denk, eerlijk zijn. Oplossingen bieden of dingen zeggen zonder er echt veel bij na te denken. Zeggen wat in mij opkomt.

-     Normen verduidelijken: Waarom zie ik dit als een oplossing? Er zijn dingen die je kan zien als een oplossing die je helemaal niet mag doen volgens de normen, iemand slaan bijvoorbeeld.

-     Waarden evalueren: Ik moet de leerlingen respecteren en een oplossing zoeken die niet schadelijk is voor de leerling en die hem of haar niet belachelijk maakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten