donderdag 4 oktober 2012

Mens en natuur: documentaire 'An inconvenient truth'

‘An inconvenient truth’ is een Amerikaanse documentaire gepresenteerd door Al Gore (voormalig vice- president van de Verenigde Staten). Hij heeft hier ook een boek over geschreven met dezelfde titel. De documentaire gaat over de klimaatsveranderingen, het milieu en hoe de wereld beetje bij beetje aan het vergaan is. Gore wil met deze documentaire zijn bezorgdheid overbrengen bij de mensen over de hele wereld. Hij is daarin geslaagd want ‘An inconvenient truth’ heeft veel invloed gehad op het klimaatbewustzijn van mensen overal ter wereld.  


Er was hier en daar veel commentaar en kritiek omdat in de documentaire fictieve beelden worden gebruikt. Om de opwarming van de aarde aan te tonen worden bijvoorbeeld beelden gebruikt uit de film ‘The day after tomorrow’. Er zijn ook bepaalde dingen die Gore zegt die niet zijn bewezen. Hij denkt dat bepaalde zaken zijn gebeurd door de opwarming van de aarde, terwijl het evengoed een andere oorzaak kan hebben. In de documentaire wordt bijvoorbeeld gezegd dat de sneeuw op de top van de Kilimanjaro verdwijnt door het opwarmen van de aarde. Dit komt niet door een temperatuurstijging, de sneeuw is echter grotendeels verdampt door de zon.
Dit vind ik dan ook weer misleidend. Ik ben enorm naïef en ik geloof soms alles wat iemand mij zegt. Vooral als ik niet zo bekend ben met het onderwerp. Als ik dan kijk naar een documentaire geloof ik alles wat erin wordt gezegd, vooral omdat het zo geloofwaardig overkomt. Ik veronderstel dat als iemand een documentaire maakt over een bepaald onderwerp, dat hij ook iets afweet van dat onderwerp en dat wat hij zegt juist is.

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik dit een heel interessant onderwerp vind en het leuk wordt verteld. Als ik dan dingen lees op het internet die eigenlijk niet kloppen met wat verteld wordt in ‘An inconvenient truth’ begin ik dan toch wel te twijfelen over de geloofwaardigheid. Maar aan de andere kant… Sommige dingen die worden gezegd door Al Gore zijn misschien niet bewezen, maar dat betekent niet dat het niet kan. Hij kan evengoed gelijk hebben. Ik vind dit een heel leerrijke documentaire. Vooral als je eigenlijk nog niet bekend bent met het onderwerp, leer je veel bij. Ik raad het iedereen aan om de documentaire eens te bekijken, of het boek te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten