zaterdag 13 oktober 2012

Mens en samenleving: belangrijkste kenmerk van een 'goeie' samenleving

De ideale samenleving is volgens mij een samenleving waar er vrede, geluk en een vrijheid van meningsuiting is. Maar het belangrijkste kenmerk van een goeie samenleving vind ik rechtvaardigheid. Er wordt veel geleden door het onrecht van anderen. Het zou leuk zijn om te leven in een samenleving waarin geen criminaliteit voorkomt, iedereen respect heeft voor elkaar, iedereen te vertrouwen is en niemand egoïstisch is. Maar dit is natuurlijk onmogelijk.

Balans = symbool rechtvaardigheid
Ook al lijkt het soms niet zo, je hebt altijd mogelijkheden en keuzes. Je moet gewoon de juiste keuze maken. Het is best om vooraf goed na te denken over de verschillende keuzes die je hebt, zodat je de juiste maakt. Achteraf kan je dan beoordelen als de keuze die je gekozen hebt de juiste was. Men zegt en doet wat hij zelf wilt. Iedereen heeft een vrije wil.
Wanneer iemand weet wat goed is om te doen, maar het niet doet, dan moet die persoon zijn gedrag aanpassen en van mentaliteit veranderen.

Ik vind dat elke daad van onrechtvaardigheid (terrorisme, verkrachting, vandalisme, diefstal,…) moet worden bestraft, ze moeten dat maar niet doen. Er zijn ook veel mensen die niet streng genoeg worden gestraft voor hetgeen ze hebben gedaan vind ik. Bijvoorbeeld mensen die levenslang krijgen, komen na 20 jaar al terug vrij wegens goed gedrag.

Er worden constant mensen bedreigd, mishandeld en doodgeslagen om de meest onbenullige redenen. De straf die de misdadiger hiervoor krijgt is eigenlijk een lachertje. En zo weerhoudt het niemand om een misdaad te plegen en dan even een 'strafje' te ondergaan. Als de straffen strenger zouden zijn dan zouden sommigen misschien eerst even nadenken voor ze een strafbaar feit gaan plegen.

Volgens mij moet er iets enorm mis zijn in het hoofd van die mensen. Wie kan nu voldoening halen uit het kwetsen van anderen? Ik kan mij dat niet goed inbeelden. Ik zou dat niet kunnen, aangezien ik altijd de mensen wil helpen in plaats van kwetsen. Maar ja dat is nog maar eens het bewijs dat er enorm veel verschillende soorten mensen en karakters bestaan.

Ik denk wel dat er meer aandacht moet besteed worden aan jongeren die al vroeg de mist in gaan. Zodat het geen volleerde criminelen worden. Als die voldoende begeleiding krijgen en de juiste straffen (niet gewoon een gevangenisstraf) dan gaan ze misschien inzien dat ze fout waren en kunnen ze nog iets maken van hun leven.

De dag van vandaag leven we eigenlijk ook voortdurend in angst. Angst om je mening te zeggen, angst dat je iemand discrimineert, angst om langs een groepje allochtone jongeren te lopen, angst om in het donker naar buiten te gaan,… Ik merk dit goed aan mezelf. Als ik ’s avonds alleen thuis ben en er belt iemand aan, ben ik al bang om de deur open te doen. Of als ik alleen met de trein naar Brussel of Antwerpen ga voel ik mij ook niet echt op mijn gemak. Want er gebeuren dagelijks gewelddadige incidenten. En dat vind ik enorm jammer, ik kan dit maar niet begrijpen. Dus een goeie samenleving voor mij is een samenleving waar iedereen zich veilig voelt en op zijn gemak is, zonder angst. Waar rechtvaardigheid is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten